Chokladmarängtårta

Här kommer min andra tårta som jag har gjort, det blev en chokladmarängtårta. Det var första gången jag gjorde den och jag tyckte att det var lätt. Har nu inte smakat om den blev god men av utseéndet att döma så blev den bra :-)
Jag satt inte mandelspån, istället så ska jag riva vit blockchoklad över tårtan då den är färdigdekorerad.

Nu när jag har gjort tårtan och ätit den tycker jag personligen att den blev lite för maffig. Så nästa gång jag gör den så kommer jag bara att ta hälften av chokladsockerkaksdelen. Jag kommer bara ha den på nedredelen av tårtan. På övre lagret kommer jag bara att ha marängen.


Detta recept kommer från http://www.recepten.se/

Chokladmarängtårta

Bottnar chokladsockerkaksdel:

  • 75 g margarin eller smör
  • 1 dl socker
  • 1 ½ tsk bakpulver
  • 3 msk kakao
  • 4 äggulor
  • 1 ½ dl vetemjöl
  • 2 msk mjölk

Bottnar marängdel:

  • 4 äggvitor
  • 2 dl socker
  • ev. ca 35 g mandelspån

Fyllning:

  • 3 dl vispgrädde
  • färsk frukt eller bär (t.ex. skivad banan eller jordgubbar/hallon/blåbär

Gör så här:

Rör margarin/smör och socker till en jämn smet med elvisp. Tillsätt bakpulver och kakao och rör till en jämn smet. Tillsätt äggulorna, en i taget och rör smeten porös.


Rör i mjölet och till sist mjölken.


Bred ut smeten antingen i en långpanna 30x40 cm klädd med bakplåtspapper eller också i två runda formar med löstagbar kant (smörjda och bröade om det inte är teflon) ca 20 cm i diameter. Gör du tårtan i långpanna får du en rektangulär tårta.


Gör rent visparna. Vispa äggvitorna till fast skum. (Det ska gå att vända upp och ner på bunken utan att smeten rör sig.) Rör försiktigt ned sockret med en sked och fortsätt vispa marängmassan några minuter med elvispen så att det blir en fast marängsmet igen. (Det ska åtminstone nära på gå att vända upp och ner på bunken utan att smeten rör sig.)


Bred marängsmeten ovanpå smeten i långpannan/runda formarna.


Strö över mandelspån om du vill ha det.


Grädda tårtan mitt i ugnen i 150 grader i ca 45 minuter. Låt svalna under bakduk. Låt tårtan kallna helt innan du tar loss den från pappret eller lossar kanterna på formarna. Perfekt är att göra tårtbottnarna på kvällen innan den ska ätas så kan den svalna under bakduk under natten.


Vispa grädden till fyllningen och ta fram frukt eller bär.


Om du gjort kakan i långpanna: Dela tårtan på mitten. Flytta försiktigt den ena bottnen till ett fat.


Om du gjort kakan i rund form. Ta försiktigt loss den ena bottnen från formen med hjälp av en stekspade och flytta den till ett runt tårtfat.


Bred på grädden på bottnen och fördela frukt/bär.


Lägg på den andra bottnen (ta försiktigt loss den också).


Förvara tårtan i kylskåp. Tårtan bör ätas samma dag, annars sjunker den ihop en del och blir inte lika tjusig eftersom grädden i fyllningen gör att marängen i den understa bottnen smälter.


Kommentarer
Postat av: Jakita

Verkar jättemumsig, måste testas :-D

2009-03-29 @ 10:07:14

Kommentera inlägget här:

» Namn

» E-postadress (Publiceras ej)

» URL/Bloggadress

» Kommentar

Kom ihåg mig?          
Trackback