Katt och råtta

Den här natten har flytit på riktigt bra, har känt mig riktigt pigg och utvilad. Vilket är ett måste då man är ute och kör bil i tio timmar...

Vilken skillnad det har varit på temperaturen i natt, det har varit mellan 2-10 grader. Kallast har det varit i byarna och varmast i stan. Själv bor jag ju i en by och det är rätt så svårt det här med temperaturskillnanden framför allt på vintern. Då kan det vara -20 grader här och i stan bara -15 grader, jobbigt att veta hur man ska klä sig. Som tur är har jag ju syrran i stan så det är bara att ringa och kolla läget med henne ;-)

På morgonsidan märkte vi att älgjakten är i fullgång, längst vägarna på landet så stod det bilar uppställda lite här och var och man såg "gubbar" med full jaktutstyrsel. Älgar ser vi också varje natt, man måste verkligen vara med hela tiden då man kör för helt plötsligt står de mitt på vägen.




När jag sedan kom hem från jobbet, lagomt trött och hade precis hunnit släppa ut katterna och lägga mig ner i sängen så hör jag att min ena katt har klättrat upp på balkongen som är i sovrummet. Han brukar göra så när han vill in.

Jag tänkte inte mer på det utan jag öppnade bara balkongdörren som jag har gjort så många gånger tidigare i sommar. Han sprang snabbt in och jag hann uppfatta att han hade nåt i munnen.

Katten snabbt ner för trappen till nedrevåningen med mig hack i häl, där släpper han ner en halvdöd mus som börjar röra sig på golvet. Jag som är livrädd för möss, fick gå ut och hämta en spada och sen med mycket mod kasta ut den stackars musen på gården... Jag kan säga att det inte var det lättaste att somna efter det...

Från och med nu kommer jag inte att lämna balkongdörren öppen då vi inte är hemma och när jag ska släppa in han den vägen kommer jag att titta ut om han har nåt i munnen först...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

» Namn

» E-postadress (Publiceras ej)

» URL/Bloggadress

» Kommentar

Kom ihåg mig?          
Trackback