Vecka 11+0

Idag har jag varit en sväng på jobbet och fått lära mig lite nya saker. Då var det en av dagpersonalen som frågade om jag var gravid. Så himla roligt att det syns på min mage så att jag får frågan. Hon tyckte i alla fall att jag hade en jätte fin mage, jag stolt som bara den sen ;)

Efter jobbet var jag en sväng till stan och köpte mig en ny bikini. Åker till Turkiet om lite mindre än en månad så det gäller att hinna fixa allt innan.
Har även betalat resterande till resan idag, så nu är allt klart. Ska bli så underbart att åka. Det blir jag, J, mina föräldrar, syrran, hennes sambo och deras lille pojk som åker.

Idag går jag in i vecka 12, jippi!



Nu börjar bebisens ansikte se mer mänskligt ut, även om den fortfarande bara är cirka 5,5 cm lång från hjässa till rumpa och väger mindre än 14 gram. Ögonen har nu förflyttats framåt från sidorna av huvudet och sitter närmare varandra. Öronen sitter nästan där de ska på en ”färdig” bebis. Levern producerar galla och njurarna utsöndrar urin.

Om man trycker på din livmoder så rör sig bebisen, men du kan inte känna dess rörelser ännu. Fostrets nervceller har multiplicerats snabbt och synapserna håller på att utformas. Fostret har fått nya reflexer: om man rör handflatan så sluter sig fingrarna, om man killar under foten så kröks tårna och om man petar på ögonlocken, så kniper ögonmusklerna ihop ögonen.

Nu kan barnmorskan känna ovandelen av din livmoder, som kallas för fundus, längst ner i buken. I andra trimestern kommer du förmodligen att vilja ha lösare och mer bekväma kläder, eftersom dina vanliga kläder kommer att börja sitta för tajt om de inte redan gjort det.

De flesta slipper graviditetsillamåendet från andra trimestern, vilket gör aptiten bättre.

Källa: http://se.babycenter.com/pregnancy/fetaldevelopment/12weeks/

Kommentarer
Postat av: ...

hoppas ni får en underbar resa =)

2010-04-06 @ 19:09:23
URL: http://skavilyckas.blogg.se/
Postat av: carolina

åh vecka 12 är ju verkligen milstolpe, nu är du säker =)

mysigt med resan, vi åker ju också om en månad! oroar mig lite för maten dock, är rädd att få i mig något opassande, men men :(

2010-04-07 @ 17:50:43
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Längtan

Vad härligt att läsa att du äntligen lyckats att bli gravid. Hoppas att allt går bra hela vägen.

2010-04-07 @ 19:50:13
URL: http://langtantillbarn.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

» Namn

» E-postadress (Publiceras ej)

» URL/Bloggadress

» Kommentar

Kom ihåg mig?          
Trackback