Vecka 31+0

Idag är det onsdag och det betyder att ytterligare en vecka har passerat. Idag går jag in i vecka 32. Känns helt sjukt att jag har kommit så här långt redan.

Minns fortfarande alla hjärtans dag då jag tjuvtestade plus, då var jag på ruvardag 7 så det var jätte tidigt. J var i fjällen och körde skoter och skulle komma hem den dagen. Så jag ville överraska han, så jag åkte iväg och köpte blommor och fotade av testet och skrev sedan ut bilden som ett kort.

Nu drygt 30 veckor senare sitter jag med en stor mage i vädret och bara njuter av livet. Har börjat att fundera mer och mer på förlossning. Har sett filmen Innan du föder, men den tyckte jag inte gav så mycket. Den handlade mest om andningen.
Ikväll är det Livet på BB klockan 21:00 på kanal 5. Det är en av mina favoritserier just nu. Egentligen vet jag inte varför jag sitter bänkad och ser på det, för jag tänker varje gång snart är det där min tur....

Egentligen har jag köp förbud på barnkläder nu, då vi har rätt så mycket redan. Men jag började att gå igenom det vi hade och tyckte att vi behövde nåt i storlek 56, då vi har mest kläder i större storlekar. Ska även försöka hitta nåt i storlek 50 att ha med oss till bb, men det hinner vi närmare förlossningen.
Hur som helst så hittade J en body och byxa på Lindex igår som vi köpte.





Här kommer lite om min nya vecka.

Bebisen:

"I vecka 32 väger din bebis närmare 1.8 kg och är c:a 44 cm från topp till tå.

Under den här perioden rör bebisen sig mer och kraftfullare än någonsin. Kommande veckor bli utrymmet att röra sig allt mindre, och den så kallade fosterställningen blir den enda möjliga. Håll reda på fosterrörelserna och kontakta MVC om de plötsligt skulle minska i frekvens och/eller intensitet.

 Tillväxttakten avtar nu något och utgörs främst av ökat underhudsfett som också gör att bebisen ser rundare och mindre skrynklig ut. Amningsreflexen är utvecklad och vid beröring av kinden vänder bebisen på huvudet för att söka efter bröstet, och beröring av underläpp gör att den öppnar munnen. Den klarar också att suga och svälja på ett koordinerat sätt."

Du:

"Din livmoders översta del finns nu c:a 13 cm ovanför naveln. Nu när bebisen vuxit sig så stor och livmodern är högre i buken kan du märka av en ny upplevelse: när bebisen ligger uppochner i mage kan den sparka uppåt och träffa dina revben. Trycket kan göra att det känns ömt, särskilt om bebisen fastnar med en fot mellan revbenen. Du kan delvis förhindra detta genom att sitta upp så mycket som möjligt.

Då bebisens behov av vitaminer och mineraler är större än någonsin nu så bör du fortsätta att äta ditt vitamintillskott ända fram till förlossningen. Om du inte redan har gjort det så kan det vara ide att skriva ett förlossningsbrev där du bland annat berättar om hur du ser din förlossning och vad du vill undvika, du kan läsa om tips för förlossningsbrev här."

Källa: http://www.blimamma.se/gravid-vecka-32.html


Kommentarer
Postat av: Mamman med den tomma famnen

Oj vad tiden går fort. Snart har ni er bebis i era famnar. Magiskt!



Vi har inte pratat om hur många dagar de tänker odla. Sist fick jag tillbaka ett 2-dagars och de som de långtidsodlade klarade sig inte. Så vi får se.

2010-08-25 @ 10:26:25
URL: http://tomfamn.blogspot.com
Postat av: Anna

Bortsett från fram till vecka 13 har tiden sprungit, ibland är jag fortfarande inte riktigt med på att det gått mer än halva tiden. Januari känns långt bort ännu, fast att det inte är det.



8 veckor kvar, snart är du mamma :)

2010-08-25 @ 12:48:31
URL: http://mijaqi.blogspot.com/
Postat av: syster

den var faktiskt små ful, nästan lite läskig :) men j måste väl få bestämma han med någongång! perfekt med svarta byxor

2010-08-25 @ 14:05:25
Postat av: Jenny

Åh va nära det är nu:o))



Hihi, jag satt också bänkad och kollade förlossningar på tv när jag var gravid. Den där serien från USA gick ju då på fyran. Folk undrade om jag inte blev avskräckt. Nä, tvärtom, längtade ännu mer då;o) Satt ju och bölade till varenda avsnitt.



Kram!

2010-08-26 @ 09:00:31
URL: http://www.barnlangtan.se/
Postat av: Turbo

Helt otroligt vad tiden går! Känns som om det var nyss du plussade och snart har du ditt lilla mirakel.



När jag var gravid sändes förlossningskliniken på fyran varje eftermiddag, jag satt som klistrad. Sen när jag väl snittades hängde jag med jättebra i vad som hände. Kram kram

2010-08-26 @ 10:04:21
URL: http://turbolina-twin.blogspot.com/
Postat av: Anna

Åh så söta kläder :) Så himla spännande det måste vara nu när det inte är så långt kvar!!



Själv går det inge vidare...jag är på ruvardag 9 och jag känner att mensen är på gång...fått finnar på hakan, ont i svanken och snarstucken...och så spänner det och drar och det är sååå typiska menstecken....

Så det blir nog att ta fram stora plånboken och köpa 3 försök!

Jag vill för första gången fusktesta i helgen men Marcus vägrar så jag får snällt vänta.....

2010-08-27 @ 20:32:53
URL: http://spattanjansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

» Namn

» E-postadress (Publiceras ej)

» URL/Bloggadress

» Kommentar

Kom ihåg mig?          
Trackback