Bakar snus

Nattens arbete har gått bra, det har vait ungefär -23 grader.

Min man snusar och det går i alla fall 1 dosa per dag för han. Han köper en av de billigaste sorterna men ändå kostar en dosa 38,50 kr, det blir ganska mycket pengar på ett år (ca 14000 kr).
Nu har han blivit rekomenderad av några kompisar att "baka" sitt eget snus. 
Man köper alltså en sats som man gör själv sen.

I torsdags köpte han sin snussats och tog då och började göra den. Det första han gjorde var att blanda en påse med natriumklorid med varmt vatten. Sedan tillsatte han "snuspulvret", det här skulle han sen vispa med elvispen. Kan säga att det inte luktade gott. Sedan skulle allt sättas i två burkar med lock på och in i ugnen. Där skulle de sen vara i 24 timmar.



Efter det var det bara att ta ut "smeten" och tillsätta ytterligare en påse, denna gång var det natriumkarbonat och vatten. Sedan skulle "smeten" in i ugnen igen, denna gång 12 timmar.

Sen har han tillsatta ytterligare en påse och det ska vispas igen och efter det ska snusen vara i kylen 5-7 dagar för att få sin riktiga snuskaraktär. Så jag får återkomma och säga om han gillade det eller inte.

En sån här sats kostade 399 kr och ger 55-60 snusdosor. Det blir alltså en kostnad på ca 7 kr (räknat att det blir 55 dosor) per dosa. Vilket blir en årlig kostnad på ca 2500 kr. Med andra ord man sparar vi ungefär 11500 kr per år. I och för sig så tar det här ju ett tag att göra, men om han är nöjd att snusa sånt här så är jag mycket nöjd. De där pengarna går att göra så mycket annat skoj för.



Kommentarer
Postat av: Cornelia - Mitt Hem & Min Trädgård

Ha, ha smart! Min man e gammal snusare men la av för ett par år sen, då när de höjde priset så mycket. Det va den stora orsaken till att han la av. Jääteskönt både för honom, mig o vår plånbok!

Lova o berätta vad mannen tyckte om det när det e klart o han har prova!

2010-01-09 @ 22:41:26
URL: http://mitthemochmintradgard.blogg.se/
Postat av: Anna

Är ni klar med snuset nu? Tyckte J att de vart bra?

2010-01-11 @ 20:04:32
URL: http://annasofiagustafsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

» Namn

» E-postadress (Publiceras ej)

» URL/Bloggadress

» Kommentar

Kom ihåg mig?          
Trackback