Prednisolon

Jag har skrivit några gånger att jag tror att vi har kommit så här långt i våran graviditet just därför att jag har fått utskrivet Prednisolon som är en kortisontablett som i vanliga fall används av astma  och allergi patienter.
Jag äter en låg dos av detta preparat, endast 2,5 mg per dag.

Varför man får missfall är svårt att veta, men det kan bero på att kvinnan har ett överaktivt immunförsvar.

De har gjort en studie i England där 40 kvinnor med upprepade missfall fick Prednisolon. Av de 40 kvinnorna blev 30 kvinnor mammor. Tycker att det var en riktigt bra procentsats.
Om ni vill läsa om den studien så gör ni det här.

Christine fick 7 missfall innan hon fick utskrivet det här av en danskläkare, här kan ni läsa om henne. Efter att hon fick utskrivet Prednisolon blev hon gravid igen och denna gång resulterade det i en son.

Tyvärr så verkar det vara så att svenska läkare inte riktigt tror på det här och när jag läser runt så verkar det som att inte alla läkare skriver ut detta. Här har en läkare från Karolinska universitetssjukhuset skrivet.

Jag har haft tur att min ivf läkare i Umeå skrev ut det här på en gång till mig när jag berättade vad jag visste så jag tycker att ni kan försöka om ni tror på detta. Om inte eran vanliga läkare vill göra det och ni vill gå vidare så rekomenderar jag er att kontaka läkaren i Danmark som Christine fick hjälp av.

Varför skriver jag nu ner allt det här som jag vet om Prednisolon, jo jag vill att ni alla ska få lyckas. Det efterlängtade plusset ska förbli ett plus och det ska inte sluta i ett missfall.

Våran väg har varit riktigt lång och krokig och den är inte slut än. Men vi fortsätter att kämpa och hoppas på det bästa. Så här långt har vi aldrig kommit hittils. Den här gången har vi bestämt att det ska gå hela vägen från frysförsök till bebis.

Har ni frågor så fråga!

Kommentarer
Postat av: Cornelia - Mitt Hem & Min Trädgård

När vi ska göra försök med DI så ska jag absolut be att få Predinsilon! Jag har oxå känt att det absolut kan va till hjälp. Och om det inte har någon negativ effekt så finns det ingen anedning till läkarna att inte låta en pröva det.



Jag fortsätter o hålla tummarna för er!

Kramiz!

2010-03-14 @ 21:01:08
URL: http://mitthemochmintradgard.blogg.se/
Postat av: rockygirl

Sicken tur att er läkare lyssnade på dig! =) Ja, ibörjan vill man bara att magen ska synas..man är så stolt hela tiden!!! Är så glad för eran skull. När man väl får plusset på stickan så får man ro i sin själ. Längtan efter ett litet troll äter upp en helt. Men nu har vi lyckats bägge två!! Helt underbart! Massa soliga kramar till dig!

2010-03-16 @ 11:13:23
URL: http://www.rockygirl-rockygirl.blogspot.com
Postat av: Lisa

Tack sa jättemycket för infon. Ska ta upp det med mig läkare pa mandag.



Kram till dig!

2010-05-28 @ 12:28:09
URL: http://parislisa.blogg.se/
Postat av: Denise

Hej!

Jag hittade hit genom att googla - prednisolon i samband med ivf :) Din blogg kom då upp bland länkarna, just detta inlägg. Vill tacka dig för din information om prednisolonet, jag har nu haft 2 missfall på 4 månader & vid mitt nästa FET så vill min klinik i falun använda sig av prednisolon, har hört om läkemedlet fast bara lite, så nu googlade jag de. Förstår nu lite mer om varför de satt in de på mig & känner nu nytt hopp om att få beålla barnet. Har gjort en et & ett fet med plus båda gångerna, så gravid kan jag bli men min kropp stöter bort de ;/

Nu ska jag läsa vidare i din blogg, tror jag kommer få lära mig ett & annat!

Tack igen!

Kram Denise

2010-09-23 @ 17:56:48
URL: http://annadenisekarlsson.blogg.se/
Postat av: Sola

Hej.

Tack för ditt inlägg i FL <3

Jag sitter redan och skriver ner allt som jag ska ta upp med kliniken,

vi har ett försök kvar på vårat 3-pack och det bara måste gå.

Av 4 insättningar har jag blivit gravid 2 ggr men det har slutat med mf.

Tänker inte ge upp, men det är viktigt känner jag att kolla upp alla möjligheter själv så man kan begära det sen.

Vill lyckas!!!

Kram Sola

2010-11-27 @ 13:44:19

Kommentera inlägget här:

» Namn

» E-postadress (Publiceras ej)

» URL/Bloggadress

» Kommentar

Kom ihåg mig?          
Trackback