Ctg och ultraljud

Den här natten har jag sovit som en kratta, med andra ord har jag varit vaken i stort sett hela natten. Igår kväll började jag få mer värkar och vid 00-tiden så var det duschen som gällde för mig. Varvade varma duschar med vetevärmaren.

Vid 03 tiden så hade jag värkar med ungefär 7 minuters mellanrum. Två timmar senare hade jag så ont så jag ringde förlossningen då jag inte klarade av att andas igenom värkarna så bra. Hur som helst så var det en otrevlig kvinna som svarade då. Hörde att hon låg och sov när jag ringde, så det var nog riktigt lugnt på förlossningen, under samtalet så gäspade hon hela tiden. Inte det bästa bemötandet man kan få.

Hur som helst så fortsatte jag att vara hemma ytterligare några timmar, strax efter 08 tiden så satt vi oss i bilen och åkte mot förlossningen. Tänkte att då måste nattpersonalen ha slutat och ny pigg personal jobba :-)

Fick en jätte trevlig barnmorskestuderande så kopplade på ctg kurvan som visade värkar med 5 minuters mellanrum. Jag hade ganska högt blodtryck (undertrycket) så det kollades med jämna mellanrum. Sen blev det en gynundersökning som tyvärr visade att livmoderhalsen inte var helt borta än. Men de ville att jag skulle få en sovdos då jag inte hade sovit på hela natten. Så först fick jag frukost som jag tyvärr knappt fick ner, kände mig illamående.

Sen gick vi vidare till bb där jag fick en spruta med Bricanyl och sen en spruta med morfin. Barnmorskan glömde att berätta för mig att man kunde få hjärtklappning och skakningar så det var bara för mig att larma då hela jag skakade.

Efter det fick jag sova i ungefär 2,5 timme, inte det lättaste att sova när en massa bebisar grät. Sen var det dags att gå tillbaka till förlossningen igen för att kolla en ny ctg kurva för att se hur det såg ut. Hade inte mycket värkar nu.
Nu hände det något som fick barnmorskan att komma in, vårat pyrets hjärtljud gick ner ganska mycket. Så det blev en ny gynundersökning där barnmorskan klämde på livmodersmunnen. Hon sa att jag var mer öppen nu, men att det fortfarande var kvar lite av livmodershalsen som behöver lite tid på sig, men det var mindre kvar.

Sen kom det in en läkare som de fick ringa efter, han gjorde ett ultraljud för att kolla så att allt var bra med bebisen och att det fortfarande var gott om fostervatten. Vattennivån hade sjunkit från 12,? cm till 11 cm så det var helt okej, man ska inte ha under 5 cm med fostervatten.

Så efter samtal med läkaren så fick vi åka hem igen. Kändes inte så lockande att ligga på bb och försöka vila utan det känns bättre då att få vara hemma. Det sista han sa innan vi gick var att han absolut inte trodde att det var länge kvar nu och att innan onsdagens läkartid skulle bebisen vara ute. Så jag hoppas att han har rätt.
Han sa att man märker att det händer mycket nu i min kropp och att jag behöver vila så mycket som möjligt. Så nu har jag precis duschat igen och ska ta och försöka sova en stund.

Kommentarer
Postat av: rockygirl

Hej Sara! Hoppas verkligen att den snart är dags. Måste vara otroligt tungt nu, speciellt med alla värkarna du har. Nyfiken som tusan är man ju =) Håller alla tummar och tår på att det lilla knytet tittar ut snart. En massa styrke kramar sänder jag till er!! =)

2010-11-07 @ 16:04:32
URL: http://www.rockygirl-rockygirl.blogspot.com
Postat av: Anna-Mamma till Kevin

Å nu händer det grejer minsann! :-)



Lycka till inför allt som komma skall!



kramen

2010-11-07 @ 16:22:24
URL: http://annacondas.blogg.se/
Postat av: Sol78

Ååååh snart är hon här! Håller alla tummar jag kan!

KRAM

2010-11-07 @ 16:46:40
Postat av: Teres

Det är ju sååå spännande, dock jobbigt att du måste ha så jobigt innan, vore ju skönt om det bara kunde dra igång ordentligt nu.

Men det kommer.

Säger som alla säger till mig:



Den som väntar på ngt gott =)



Kram

2010-11-07 @ 17:40:14
URL: http://familjonskas.blogg.se/
Postat av: Lotta

Men vad jobbigt ni har det med att få den där bebisen. Först att ens få till pyret och sen att få träffa denne. Hoppas att du kan vila, du måste vara helt slutkörd innan det dryga ens har dragit igång (även om det säkert känns som en befrielse att börja öppningsskedet).



Kram gumman.

2010-11-07 @ 19:03:05
URL: http://knyte.wordpress.com
Postat av: Moa

Vilken kamp du har innan den "riktiga" förlossningen, måste vara frustrerande. Tänker på er och hoppas att ni får träffa er lilla snart!

2010-11-07 @ 19:08:08
URL: http://trueflink.blogspot.com
Postat av: www.avlangtan.se



Åh så spännande det är nu!

2010-11-07 @ 19:34:20
URL: http://avlangtan.blogspot.com/
Postat av: Plusresan

Vad spännande att det händer så mycket nu. Hoppas det är dags snart så att du slipper allt det här. Det verkar onekligen jobbigt och tröttsamt.



Skickar en stor och varm styrkekram!

2010-11-07 @ 21:46:29
URL: http://plusresan.blogspot.com
Postat av: Anna

Det låter jobbigt.. Hoppas bebisen kommer snart!!



Sv: Urgulliga är dem men visst måste de vara små i storlekarna!?

2010-11-07 @ 21:59:24
URL: http://jiovanna.blogg.se/
Postat av: Marre

Ja det kan ta ett tag för vissa kvinnor att komma igång medans andra knappt hinner säga aj så e bebisen ute.

Men det låter som att det blir bebis när som=D



Kram kram!

2010-11-07 @ 22:13:46
URL: http://www.tilldendagen.blogspot.com
Postat av: Carolina - tillbaka igen :)

det var en seglivad bebis du har! skönt att allt är bra med den lilla därinne, känner du minsta oro ska du åka in, skit i surkärringarna på telefon, haha ;)

jag är tillbaka här i bloggvärlden också.



kram på dig!

2010-11-07 @ 23:41:10
URL: http://acarolinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

» Namn

» E-postadress (Publiceras ej)

» URL/Bloggadress

» Kommentar

Kom ihåg mig?          
Trackback