Lax i tomatsås

Som ni säkert har märkt här i bloggen så älskar jag att laga barnmat. Jag gör storkok efter storkok och känner mig duktig, men ibland så tryter inspirationen på vad jag ska göra för mat till Cornelia.

Då har jag en jättebra bok som jag även tidigare har prisat, nämligen Andra mosboken som jag/Cornelia fick av min älskade syster/moster i julklapp.
I den fick en massa olika recept till de små, de står även när man kan börja ge olika saker till barnen. Jag önskar att det fanns fler receptböcker till småbarn, så tipsa mig gärna om ni vet av någon annan bra recptbok.

För några dagar sedan hade jag ingen fantasi på vad jag skulle göra för storkok till Cornelia av lax, så då bläddrade jag i boken och fann det här receptet.

Fisksås á la Reggio Emilia 
från 8 månader

Storkok ca 10 potioner

400 gram fiskfiléer
1 morot
1 lök
1 vitlöksklyfta
1 msk rasp- eller olivolja
1 burk krossade tomater
hackad bladpersilja

ca ½ dl kokt pasta, ris eller couscous per portion (jag gjorde med pressadpotatis)

Skala moroten, löken och vitlöken. Riv grönsakerna på rivjärnets grövsta sida.

Värm olja i en kastrull, Stek grönsaksrivet i ca 5 minuter på ganska svag värme. Häl i tomatburken och låt det koka upp.

Skär fisken i bitar och lägg i såsen. Låt allt puttra under lock i 20 minuter.

Mosa fisken med en gaffel.

Servera med ris, pasta eller couscous (eller potatis). Ringla gärna lite extra olivolja över. 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag längtar till jag ska få göra "riktig" barnmat. Nu blir det bara majs- och ärtpuré.. Kul med lite inspiration i din blogg.. :) Ha en fin dag. Kram

2011-06-19 @ 08:18:36
Postat av: Blomster

Jag har hört att Annas och Hugos barnmat ska vara bra. Jag har dock inte tittat i den själv. Har gett upp barnmatslagandet för länge sen ha,ha!

http://www.bokus.com/bok/9789163078781/annas-hugos-barnmatsbok-recept-rad-och-tips-for-barn-fran-fyra-manader/

2011-06-19 @ 14:52:05

Kommentera inlägget här:

» Namn

» E-postadress (Publiceras ej)

» URL/Bloggadress

» Kommentar

Kom ihåg mig?          
Trackback