Graviditetslista

Graviditeten med Cornelia

Hittade den här roliga listan hos Hanna.

När fick du reda på att du var gravid? 14:e februari 2010
Var bebisen planerad? Ja mycket!!!!
Mådde du illa mycket? Några enstaka gånger som går att räkna på mina fingrar.
Hur blev ditt hår? Jättefint
Hade du mycket halsbränna? Inte det
Grät du för ingenting? Ibland
Var du känslig? Ja
Vad gillade du för mat? Jordgubbar, satsumas & coca-cola var det godaste
När kände du bebisens första rörelser? Vecka 22 kände jag riktiga rörelser
Var du ofta orolig? I stort sett hela graviditeten
När började du läcka bröstmjölk? Efter förlossningen
Samlade du på dig gravidtidningar & böcker? Det kan man säga
Sparkade bebisen mycket? Ja, speciellt då hon hörde musik. Hade några favotitlåtar ;-)
Fick du bristningar? Nej
Blödde du någongång? Tack och lov inte
Levde du på som vanligt? Nej, blev sjukskriven då jag hade foglossning
Hur gammal var du när du blev gravid? 29 år
Hur tog dina föräldrar det? De blev jätteglada
Hur tog din partner det? Superduper glad eller toknöjd som han skulle säga
Vart bodde du/ni? I Luleå
Hur ofta gick du till mvc? Lite fler gånger än "normalt" då jag fick diabetes
Hur många ultraljud gjorde du? Oj hjälp, 2 vul & 5 ul. Så det blev några stycken. Det sista ul gjordes dagens innan Cornelia föddes.
Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Jag ville att förlossningen skulle starta av sig själv och att jag skulle få föda vaginalt.
Hur började din förlossning? Jag hade förvärkar i flera dagar. Dagen innan förlossningen fick jag åka upp till förlossningen då jag inte hade fått sova. Fick då en sovdos och efter det skrämde Cornelia oss så då blev det ett akut ultraljud. Men allt var bara bra. Värkarna stannade av efter sovdosen och då fick jag åka hem. Under natten så startade sen värkarna upp med buller och bång.
Hur många timmar tog din förlossning? Svårt att veta hur jag ska börja räkna, men om man tar från när de riktiga värkarna kom så tog det 16 timmar ungefär. Efter att jag kom in till förlossningen så tog det ungefär 6 timmar.
Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt? Vaginalt
Hur mycket var du öppen när du kom in? 6 cm
Vilken smärtlindring tog du? Lustgas & eda.
Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen? Ca 30 minuter
Blev det komplikationer? Ja tyvärr stack läkaren mig 6 ggr i ryggen vid eda bedövningen och det medförde att jag fick spinalhuvudetvärk. Tänk er värsta tänkbara huvudvärken...
Fick du sy? Ja
Vad tyckte du var jobbigast? Ingenting under själva förlossningen. Efteråt var det min huvudvärk.
Var du rädd för något? Nej
Skrek du? Nej, jag var så fokuserad på andningen.
Hur många var inne i förlossningsrummet? När hon föddes var vi 6 stycken, jag, J, två barnmorskor, en barnmorskestuderande och en läkarstuderande som höll på att svimma... 
Hade du någon nära med dig? J såklart
Hur var vikt och längd? 3975 gram och 52 cm
Ögonfärg: Blåa
Hårfärg: Brunt
Ammade du? Jag försökte i några veckor men det gick inte så jag fick pumpa och ge med flaska.
Ammar du nu? Nej
Hur gammal är bebisen nu? 10,5 månader
Vad tyckte du om förlossningen? Helt underbar!
Vill du ha en till? Ja gärna!
Planerar ni ett till? Vi hoppas så klart att det ska komma ett syskon, men när det vet vi inte.
När kommer andra barnet? H*n är välkommen när som helst, gärna imorgon!
Hur är ert förhållande nu? Det är till och med bättre än innan.
Vilken vecka födde du i? 42 (41+5)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

» Namn

» E-postadress (Publiceras ej)

» URL/Bloggadress

» Kommentar

Kom ihåg mig?          
Trackback