Semester i Norge

Nu är vi hemma igen efter några underbara dagar i vårat grannland Norge. Vi startade resan här ifrån och körde via Finland och sen vidare till Norge. Efter den turen kan vi bara konstatera att vägarna i Finland slår Sverige & Norge med hästlängder. I Norge var det smala och väldigt krokiga vägar bland berg och djupa dalar. Kan säga att jag var rätt så åksjuk.
Jag körde bil en gång under våran semester och det var genom stan till en kompis.
Under vägen både till, från och i Norge så mötte vi får & renar efter vägen. Fåren kunde ligga i en kurva i bergen så man fick hela tiden vara beredd på att bromsa.
 
En natt har vi sovit i själva Alta. De andra dagarna har vi spenderat i Lerresfjord som är en ö utanför Alta. Där hade de en sommarstuga eller hytta som de kallar det för. Där kan man prata om läge. Hyttan låg precis framför ett berg/fjäll. Framför hyttan var havet där vi såg valar första kvällen, bara det var en stor upplevelse!
J har fått utöva sin stora passion, nämligen fiska. Så vi fick med oss både sej och torsk hem. Vi plockade även blåmusslor men då vi inte visste om de gick att äta just nu valde vi att sätta tillbaka de i vattnet.
 
Vi åkte med deras båt på en liten utflykt. De tre översta bilderna tog jag på båtturen, de är i en nationpark utanför Lerresfjord.
 
 
 
Rejäla fiskedrag
 
Utsikten utanför hyttan
 
Lerresfjord dag/kväll
 
Sista kvällen drack vi bubbel med 22 karats guld löv i....
 
Färjan som tog oss över till Lerresfjord
 
Innan vi åkte hem igår så var jag & döttrarna i familjen på stan/byn. Det mesta är mycket dyrare i Norge än här hemma men jag hittade lite ullkläder till Cornelia som var riktigt billiga. 1 par långkalsonger i merinoull för 100kr, sen blev det 6 par tunna strumpor även de i merinoull för 110kr och sen 2 par tjockare ullstrumpor för 50kr. Så nu har vi laddat upp inför en kall vinter.
 
Det var 63 mils resa varje väg till Alta och det gick över förväntan med Cornelia. På vägen dit stannade vi två gånger. På vägen hem bestämde vi oss för att köra på kvällen då Cornelia sover, så vi startade 20:30 och nästan hela vägen så har hon sovit.
När vi kom hem var klockan 03:30 och då blev hon pigg av att se alla sina saker. Så det tog en stund att få henne att somna om.
 
Vi har redan börjat att planera nästa resa till Norge! Ett helt underbart land med underbara människor och miljöer. Jag kan verkligen rekomendera er att åka dit.
 
 

Kommentarer
Postat av: Erica B

Det är så otroligt vackert i Norge! Avundsjuk jag blir på valtitten det hade jag också velat uppleva.

2012-08-08 @ 16:21:24
URL: http://flatcoated.bloggagratis.se
Postat av: mammaTEA

Fina bilder och välkommen hem.

2012-08-08 @ 19:34:48
URL: http://Mammatea.se
Postat av: Linda

Underbara vyer! Ni verkar haft det toppen! :-)

Och kul att fynda lite varma plagg också, måste buffra upp så man har hemma och på förskolan. Sockor och strumpor har en benägenhet att få fötter.. ;-)

2012-08-09 @ 09:09:18
URL: http://underbargava.blogspot.com
Postat av: Marie

Vad härligt ni verkar ha haft det. Norge är verkligen vackert.
Sv: ja dockan har Astrids faster haft. Roligt när saker går i arv. Och det känns helt rätt att vara hemma med Astrid i höst.

2012-08-09 @ 09:18:00
URL: http://familjedrommar.wordpress.com
Postat av: Hanna

Det ser underbart ut! Jag vill också se valar, och späckhuggare :)

Sv: Ja, allt som underlättar för oss föräldrar uppskattar jag ;) Märkte några sockpar idag, som fick följa med till hyllan på förskolan, men räknar med att det kommer bli en del svinn då jag inte märkt alla :) Det kommer nog gå galant för Cornelia, tror att det är jobbigast för oss föräldrar!

Tack så mycket, bara att säga till ;) De växer ju verkligen som ogräs i början, eller ja, alla utom Astrid som hade typ stlk 50 tills hon var ett halvår ;)

2012-08-09 @ 15:24:14
URL: http://hannovsky.blogspot.som

Kommentera inlägget här:

» Namn

» E-postadress (Publiceras ej)

» URL/Bloggadress

» Kommentar

Kom ihåg mig?          
Trackback