Sjuk

De sägs ju att när barnen börjar på förskolan så kommer de obligatoriska sjukdomarna som ett brev på posten och det stämmer här. Men det är inte Cornelia som har blivit sjuk utan det är jag som har blivit dunderförkyld. Så idag har jag inte gjort mycket.
Var egentligen meningen att vi skulle på begravning idag, men jag orkade tyvärr inte det.
 
Jag lämnade Cornelia på förskolan (tack för att den finns såna här dagar) och sen åkte jag och hämtade ut ett paket och gjorde några små ärrenden. Men efter det har jag pendlat mellan solstolen och soffan.
Det här har jag gjort medans Cornelia har lekt, ätit och sovit på förskolan. Ja ni läste rätt, idag somnade hon på 5 minuter. Sen sov hon i 1,5 timme så vi är mycket nöjda! Personalen hade inte hört då hon vaknade utan hon & en kille kom ut hand i hand efter att båda hade vaknat eller om de har väckt varandra ;-)
 
Jag har även ringt och pratat med försäkringskassan ang hur man får och ska göra med föräldrarpenning under inskolningen. Så här är reglerna: Så länge du är med barnet på förskolan så får du ta ut sjukpenningsgrundade fp. Men om du lämnar barnet på förskolan i tex 4 timmar så får du bara ta ut ½ dags sjukpenningsgrundade fp.
Däremot så kan man ta ut lägsta nivådagar medans barnet är på förskolan så länge de inte är där mer än 7 timmar/dag.
 
Så nästa vecka kommer jag att göra som så att vissa dagar då Cornelia är på förskolan mer än 4 timmar så kommer jag att ta lägstanivådagar. Andra dagar som när hon är helt ledig från förskolan så tar jag ut  sjukpenningsgrundad fp. Sen kommer jag att låta Cornelia vara på förskolan mellan 7:30-11:30 (4 timmar), 9:30-13:30 (4 timmar) och såna dagar ta ut ½ fp dag.
 
Tycker att försäkringskassan har riktigt dåliga regler, känns som att det här är uppgjort för fusk. Summa av allt det här är att vi kommer att få en fattig månad, men det positiva i kråksången är att Cornelia får en lång inskolning utan stress.
 
 

Kommentarer
Postat av: Ida

Krya på dig vännen <3

2012-08-18 @ 07:38:42
URL: http://alexandraida.bloggplatsen.se
Postat av: Marie

Krya på dig! Och vad skönt att det gick bra för Cornelia att sova på förskolan.

2012-08-18 @ 12:07:48
URL: http://familjedrommar.wordpress.com
Postat av: Frugan F

Vi tog ut föräldradagar som vanligt, tycker att deras system är konstigt och de verkar själva också tycka för de går ju inte ut med någon information om detta och det verkar ju inte heller som de jagar inskolande föräldrar med ljus och lykta heller.

Låter som det går bra Cornelia på förskolan! Kul! Segt dock att du åker på föris-snoret!

2012-08-19 @ 07:35:56
URL: http://trueflink.blogspot.com
Postat av: Hanna

Hit har snuvan hittat..Främst på pappan och dottern, hoppas att det går över snabbt och inte blir någon ordentlig förkylning :) Hoppas att du kryat på dig i helgen!

Sv: Haha, lustigt nog så såg vi vår granne på håll på vår utekväll..han jobbar som polis och var ute och höll koll :D

Det var ett angenämt hoppsan kan jag lova :P

2012-08-19 @ 20:49:17
URL: http://hannovsky.blogspot.som

Kommentera inlägget här:

» Namn

» E-postadress (Publiceras ej)

» URL/Bloggadress

» Kommentar

Kom ihåg mig?          
Trackback