4års kontroll

Så här dagen innan Cornelias 4års dag tänkte jag passa på att göra ett lite inlägg om hennes 4års kontroll på BVC....

Det började inte bra och så fortsatte det sedan.... Cornelia ville inte göra nåt, hon totalvägrade... Jag fick i alla fall väga och mäta henne tyvärr skulle jag kanske säga... 

Sköterskan började prata om BMI och ett flicka på 4år ska ha ett BMI på Max 17,3 och Cornelia har 17,9. 
Med andra ord är hon för tung enligt sköterskan och deras tabeller. Jag fick sitta där och berätta om C:s matvanor. Började med att berätta att hon alltid startar dagen med välling (hon vaknar mellan 5-6:30) och sedan äter hon frukost på förskolan kl 8 dagarna då hon är där. Det var ju fel, man ska bara äta en frukost.... 
Jag blir irriterad bara jag tänker på det här igen. 
Ska det verkligen vara så här redan vid 4års ålder. Vad sänder det ut för signaler... 
För ett par dagar sedan sitter Cornelia och tittar på bilderna i våran almanacka och ser en bils från förra sommaren. Hon säger då: mamma titta vad tjock jag är, titta på min mage... Fy det vände sig i min mage. Jag tycker att Cornelia är alldeles perfekt precis som hon är! 

Just det, en remiss är även skickad till en logoped, men det ser vi bara som positivt. Kan vi/hon få hjälp med talet så är det bara bra! 

Min finaste skatt 

Kommentarer
Postat av: Mammatea

Ledsen och arg jag blir! Så där ska inte BVC göra och framförallt inte inför C. När jag ser bilder på C så ser jag en alldeles perfekt tjej! Massa kramar till er!!!

2014-11-08 @ 21:06:34
URL: http://mammatea.se
Postat av: Elisabeth

Men vad håller dom på med :-( Vi fick inte höra något alls om BMI på fyra-årskontrollen och att prata matvanor när Cornelia är med känns riktigt dåligt. Jag skulle nog överväga att byta BVC. Visst behöver man fånga upp om ett barn riskerar övervikt, men det ska göras med finkänsla. Hur var sköterskan i bemötandet med Cornelia? Våran sköterska lekte fram alla moment. Jag behövde inte göra något alls. hon visade, frågade och lekte med Wilma genom hela kontrollen. För övrigt ser jag bara en jättefin tjej på bilden :-)

2014-11-09 @ 10:10:25
Postat av: Linda med Mileon

Men va?? Cornelia ser sund och fin ut. Jag tycker ni ska ta bvc med en nypa salt!! Och frukost kan man äta fler än en. Mileon äter två frullar de flesta veckor. Han måste äta hemma pga blodsockret. De äter ju inte frukost förrän 8 på dagis. Långt dit om man kliver upp vid 6..

Många kramar! !

2014-11-09 @ 19:22:37
URL: http://underbargava.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

» Namn

» E-postadress (Publiceras ej)

» URL/Bloggadress

» Kommentar

Kom ihåg mig?          
Trackback