Storkok

Idag har Cornelia fått vara hos sin farmor och farfar, medans jag följde med J till läkaren och sen till ett möte med arbetsförmedlingen och en arbetsgivare. På torsdag börjar J att arbetsträna, jag kan säga att han är överlycklig över detta, nu äntligen!

Sen när vi kom hem har jag gjort ett storkok med kött, potatis och olika grönsaker till gumman. Det blev 15 portioner mat.
På skoj testade jag att räkna ut vad ingredienserna kostade att göra den här maten (jag räknade inte med kryddor)

Fryst broccoli 22:- använde 1/4 =5,50:-
Morötter: 4,50:-
Palsternacka: 13:-
Purjolök: 7,80:-  
Potatis: 10:-
Höggrev extrapris: 32:-

Summa: 72,80:-

Då blev det 4,85:-/måltid, vet inte riktigt hur mycket burkmaten kostar, men kring 10 kr är det säkert. Så det blir ungefär halva priset på det här. Men det är inte bara därför jag gör maten själv utan jag vill veta vad Cornelia får i sig och nu vet jag det till fullo plus att det är så kul att göra egen mat ;-)




Kommentarer
Postat av: Linda

Det är ju hur bra som helst med storkok, och göra maten själv så man vet vad man får i sig :-)



Ja du får se de som en liten tröst att det ser ut likadant här och kommer tyvärr få göra det denna sommar. Hua! Men det är ingen idé då vi ändå ska få hit grävare som ska dränera, och så ska vi bygga ut huset, riva lite, bygga lite garage.. Ja, trädgården blir ju något man anlägger sist så det känns ju... roligt! Ha ha!



Så synd på skorna! Dem borde ju finnas på fler nätshoppar? :-D Sugen på o spana efter dem själva, åh det kliar i fingrarna...

2011-05-02 @ 21:00:34
URL: http://underbargava.blogg.se/
Postat av: Carin - mamma till Alice

Burkarna kostar allt från 4,50kr till 16,50kr. :)

2011-05-02 @ 22:33:17
URL: http://thew.blogg.se/
Postat av: Hanna

Du är föredöme när det gäller barnmat! Då det är dax att bjuda på annat än kokta rotsaker följer jag ditt exempel ;)



Utvecklingsfaserna är ju ingen dans på rosor när man är mitt i, men då man kommit ut på andra sidan är det ju bara för härligt..Efter Astrids senaste fas så blev hon som ett helt annat barn, växte intellektuellt så det bara knakade om det :)

2011-05-03 @ 15:18:15
URL: http://hannovsky.blogspot.com
Postat av: Fru F

Jag gillar också egen mat bäst. Lillen har bara fått hemlagat. Tycker om att veta vad det är i som du också säger.



Tack för din kommentar häromdagen, varit så mycket runt om mig samt jobbat tre nätter så har inte haft tid att sitta ner vid datorn och återkoppla. Magen känns bättre så det känns bra, tiden är svår att få till men jag har lyckats få mig en egendag i morgon och då ska jag ta mig till Ullared. Njuta i bilen med bra musik och bara mina egna tankar!



Ha det så fint!!

2011-05-03 @ 21:05:23
URL: http://trueflink.blogspot.com
Postat av: Anna

jag har en dietist i min mammagrupp och enligt henne så var det skrämmande stor skillnadpå näringsinehållet i burkmat kontra hemgjort. Det är ju också ett argument för att göra egen..



(Hon hade dessutom sett ett test där hipp burkmat som ska vara ekologisk var sämst, näringsmässigt.. Bäst var semper..)



So, keep up the good work!! :)

2011-05-04 @ 22:01:50
URL: http://annasunderbara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

» Namn

» E-postadress (Publiceras ej)

» URL/Bloggadress

» Kommentar

Kom ihåg mig?          
Trackback