Syskonfunderingar

Här har vi haft en tidig morgon. Den lilla fröken tyckte att det var morgon redan halv sex, så då var det bara för mig att se glad ut och kliva upp.

Nu känner jag mig relativt pigg, men då blev Cornelia trött istället så nu ligger hon och sover i sin vagn.

Idag kommer min syster och mina två syskonbarn hit så då kommer det att vara full rulle. Det är så roligt att se hur mycket Cornelia gillar andra barn. Tänk att redan nu så uppskattar de andra barn.

Nu kanske nån tycker att jag är otacksam och att vi ska vara tacksamma för att vi har fått Cornelia och det är vi verkligen, men vi skulle vilja ha syskon till henne.
Jag vill inte att hon ska behöva växa upp som ensambarn. Jag vill att hon ska ha en syster eller bror att leka/bråka med. Jag vill ge henne den glädje som det är att växa upp med syskon, är själv uppvuxen med två syskon och skulle för allt i världen inte vilja växa upp som ensambarn. Men det kanske är underbart att växa upp som ensambarn också, att ha sina föräldrar helt för sig själv.

Jag vet nu att det inte är några självklarheter att vi kommer att kunna få syskon, men jag skulle i alla fall vilja ge det en chans. Det tråkiga är bara att vi inte har några frysisar så om vi ska göra ett nytt försök så måste vi lägga ut strax över 30000 kr för ett försök, vilket är mycket pengar.
Jag vet inte heller hur min kropp skulle bli under en ivf behandling till, det är ju ganska påfrestande.



Så här går mina tankar ganska mycket just nu... Frågan är ju också när det är dags att starta med ett eventuellt syskonförsök, jag skulle gärna vilja ha barnen ganska tätt.
Tänk hur enkelt det hade varit om man kunde bli gravid på vanlig väg, sånt som många människor tar helt för givet att man ska kunna... Tänk alla pengar som vi hade sparat och kunna lägga på andra roliga saker....

När skulle ni vilja ha syskon till era barn?

Kommentarer
Postat av: Lisa

Om du känner att kroppen är redo, och om pengarna finns så kör! Ni vet ju att ni vill ha syskon.

För oss blir det nog lite längre väntan. Känner att både kropp och själ måste få vila.



Har er lilla tjej alltid varit morgonpigg? Amaya är en riktig sömntuta.



Kram Lisa

2011-08-26 @ 09:15:56
URL: http://parislisa.blogg.se/
Postat av: Anna-Mamma till Kevin

Jag känner precis som du, klart att man vill ge sitt barn ett syskon (om man kan)! Lagom till Kevin blir 2 skulle vi tycka att det vore bra att få ett syskon. :)

Men det är ju ingen självklarhet..Men önska får man! :)



Tycker det är HELT GALET att ni måste betala för Ivf försöken!!!



KRAM

2011-08-26 @ 09:52:28
URL: http://annacondas.wordpress.com
Postat av: Marre

Förstår dig precis. Vi sitter i samma sits/funderingar.

Om det vore för mig skulle vi försöka med en gång...men maken vill vänta tills Lucas blivit lite större/äldre.

Men jag har i bakhuvet hela tiden att vi kanske inte lyckas med en gång eller alls & eftersom man inte vet vill jag inte ge det för lång tid. Men vi är ju 2 om saken så inte kan jag bara dra iväg huxflux till kliniken.



Vi har visserligen frysta det kostar oxå dock inte 30000kr.

Bara tanken på att gå igenom hormonbehandlig igen får mig att bli orolig, det var ingen höjdare, men har man inget val så har man inte.



Kram!

2011-08-26 @ 10:23:07
URL: http://tilldendagen.blogspot.com/
Postat av: Hanna

Jag känner precis som du, att en del kanske tycker man är otacksam som vill ha ett syskon till sin lilla..Men det struntar jag i och vill ändå ha en liten till! :) Får se när dock, har ju tidigare tänkt att det vore lagom om Astrid hinner bli ungefär 2 år, men så vet vi ju inte hur lång tid det kommer ta att bli gravid, eller om det ens går. Förhoppningsvis ska vi kunna lyckas en gång till antingen på egen hand eller med hormonbehandling, men det kan man ju aldrig ta för givet.



Sv: Jorå, imorse kände jag något vasst i nederkäken på henne. Garanterat den där lilla tanden som spökat alltså, för febern är nästan helt borta nu :) Min hosta håller dock i sig, var på VC nyss och det hördes ingenting på lungorna iaf. Blir till att prova ny hostmedicin och käka kortisontabletter, har snart ett helt apotek här hemma känns det som ;)



Jag tycker absolut vi ska kunna få till en dejt! Dock är vi nog billösa nästa vecka då s60:n blir såld ikväll och vi inte har hunnit hitta ngn ny, men det går ju bra med bussar till stan! :)



Kram på er, och trevlig helg!

2011-08-26 @ 11:13:18
URL: http://hannovsky.blogspot.com
Postat av: Vilda-Hilda

Vi går oxå med samma tankar just nu... mannen min vill att vi kör på med detsamma, jag är mer tveksam och vill vänta tills lilltjejen iaf fyllt 1 innan vi sätter igång och försöker på egen hand. Vi har små eskimoer som ligger och väntar... har dock ingen aning vad ett fet skulle kosta.



Ha en trevlig helg på er! Kram Kram!

2011-08-26 @ 13:22:16
URL: http://lillavildahilda.blogg.se/
Postat av: Tea

Jag har hört folk som tycker att man är egoistisk och otacksam som vill ha syskon bara för att man behövt kämpa för det första barnet. (Dessa människor som sagt det har själva flera barn och inte behövt kämpa för att få dom!) Men jag tycker inte att man är egoistisk när man önskar efter något som är en självklarhet för så många. Och det handlar absolut inte om att man är otacksam för det barn man fått!

2011-08-26 @ 18:03:37
URL: http://langrean9manader.blogspot.com/
Postat av: Blomster

Jag tycker inte alls du är otacksam. Det går alldeles utmärkt att vara både tacksam för det man har och önska mer. Eftersom det här med barn är så självklart för många tror jag inte att de ens tänker tanken att man skulle vara otacksam för att man vill ha ett syskon till sin lilla/lille. Go for it om ni känner er redo och känner att ni har pengarna. För övrigt är det sjukt att pengar ska spela roll, men, men...

Här lutar det åt att Wilma blir ensambarn. Vi blir inte yngre och oddsen talar lite emot oss pga den ärftliga kromosomavvikelsen. Dessutom tycker vi båda att vi har det bra. Vi trivs med att vara tre, men man ska aldrig säga aldrig. Inte än på ett par år i alla fall.

2011-08-26 @ 21:18:45
Postat av: Anna-Mamma till Kevin

Trots ett par missfall innan Kevin så nej det kan jag inte påstå. Vi blev gravida innan vi ens hade hunnit blinka!



Att få hjälp att bli gravida borde inte kosta pengar! Det gör mig så arg då det finns folk som skaffar barn till höger och vänster och som egentligen inte alls skulle ha barn medans dom som verkligen vill och är BRA föräldar får kämpa...som er då. :/



KRAMEN

2011-08-26 @ 23:24:03
URL: http://annacondas.wordpress.com
Postat av: Anonym

Det är väl inte otacksamt utan snarare omtänksamt, tänk vad mkt roligt man haft med sina egna syskon! Varför ska vi IVF:are vara otacksamma om vi vill ha ett barn till medan det är fritt fram för "alla andra" att "skaffa" hur många barn de vill. Jag tror att (generellt sett) så uppskattar de som fått kämpa länge för att få barn sina barn lite mer. De jag känner som gjort IVF säger aldrig såna korkade kommentarar som att nu är mina barn till salu billig....



Vi har en tjej på 9 månader och har ett syskonförsök inplanerat i oktober. Det jag känner är skillnaden nu mot förra omgången är att besvikelsen om det inte går självklart kommer finnas där men vi är inte längre barnlösa utan har ett väldigt högt älskat mirakel hemma.



Jag kan oxå deppa över hur mkt annat vi kunnat göra för pengarna men då brukar jag tänka såhär: tur att jaginte är född 20-30 år tidigare för då fanns inte dessa möjligheter.... Och möjligheten att köpa prylar och åka på semester finns ju kvar för pengar kan man alltid spara ihop mer av. Hellre fattigare på pengar men fullt med kärlek.



Stor kram!

2011-08-27 @ 07:49:48
Postat av: Erica

Jag har ju 2,5 år mellan Elias och Isak och det känns bra ur den synpunkten att Isak är rätt självgående nu, inga blöjor, förstår vad man säger och kan fixa rätt mycket själv dvs bara ett barn att bära på vintern exempelvis.



Men om det nu vore så enkelt att man fick bestämma helt själv när och vilken månad syskon skulle komma vore det väl ingen sak? Att INTE försöka för att barnet kanske blir ett decemberbarn fanns inte på kartan för oss (vi fick bf 5 januari dvs kunde bli ett sent decemberbarn hur lätt som helst), något andra kanske har lyxen att göra (hoppa över ngn månad för att planera).



Vad synd att ni inte har några frysisar kvar :-( det hade ju varit mkt billigare och inte alls samma slit på kroppen. Fördelen med ett nytt IVF är ju att ni vet hur din kropp fungerar nu så mediciner mm kan anpassas.



C är ju inte så gammal än så panik är det ju inte kanske ni kan börja spara? Man är ju i och för sig inte fet på föräldrapenning precis.

2011-08-28 @ 07:40:03
URL: http://www.flatcoated.bloggagratis.se
Postat av: Anna

Jag vet inte vad jag ska skriva men varför skulle du var otacksam för att du vill ha ett syskon till Cornelia? kram

2011-08-28 @ 22:15:59
URL: http://annasunderbara.blogg.se/
Postat av: Greta

Det är inte alls otacksammt att önska sig ett till barn. Det är en mänsklig rätt.

2011-08-31 @ 20:05:53
URL: http://torparfru.bloggspot.com
Postat av: Lotta

Jag tror att oavsett när syskonet kommer så lär man anse att det blev den bästa åldersskillnaden mellan dem, så jag tycker att du till att börja med ska försöka släppa tankarna på täta syskon och bara fokusera på syskon :-)



Nu, tillskillnad från förra gången du drogs in i IVF-karusellen, så äter du Levaxin och har en kontrollerad hormonnivå, ni vet vilka läkemedelsdoser du svarar bra på som ger fina ägg och du vet att du behöver lite immunsänkande kortison. Det betyder att det kanske inte behöver ta så speciellt lång tid att få till det igen :-)



Jag förstår känslan av att kanske inte orka fysiskt med ett till IVF. Den tanken hade jag tills Villemo var 1,5 år, då helt plötsligt kände jag att visst tusan skulle jag orka det. Vila lite till så ska du se att du bara vaknar en dag och vill. VILL :D

2011-09-01 @ 08:41:01
URL: http://knyte.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

» Namn

» E-postadress (Publiceras ej)

» URL/Bloggadress

» Kommentar

Kom ihåg mig?          
Trackback