Tolkning av mina provsvar

Nu har jag läst, läst och ytterligare läst i mina journaler från sjukhuset.

Vi gjorde våran barnlöshetsutredning redan 2002, då tog de en massa prover på mig som inte säger mig så mycket. Även 2005 innan vårat första ivf försök så tog de fler prover.

Hur som helst så har jag hittat med hjälp förstås vad förkortningen heter som kollar ämnesomsättningen.

S-TSH, thyreoideastimuler
2002: 2,26
2005: 3,38
Referensvärdet är: 0.30-4.00

Detta värde har jag hört att det uptimala om man försöker få barn är att det ska ligga under 2 och om man ska göra ivf så är det ännu bättre om det ligger under 1. Ser att detta värde har ökat, ska bli intressant att få höra hur jag ligger här nu. För läkaren sa att jag låg inom normalområdet men att de ville ha ner mitt värde ytterligare med hjälp av lite ämnesomsättningshormon.

S- Tyroxin fritt
2002: 14,6
2005: 15,9
Refernsvärdet är: 11-22

Även här så har mitt värde ökat, men här ligger jag mer åt det lägre hållet.

B-Hemoglobin
2005: 120
2009-06-19: 104 (gravid, missfall på gång)
2009-08-10: 108
Referensvärdet är: 117-153

Även här ligger jag under referensvärdet. Jag är ju ofta trött så det kan mycket väl bero på mina låga blodvärden.

Kommentarer
Postat av: carro

Kan förstå om du känner dig trött med det HBt!

Dina ämnesomsättningsvärden ser typ ut som mina :) Jag tycker att det är jättebra att dom tar det på allvar åtminstone. Jag har ju legat på 0,08 i TSH! Dvs jag tog för stor dos levaxin så värdet pressades alldeles för lågt. Och VC har ju inte rätta kunskapen tyvärr. Kanske inte var så konstigt att det aldrig lyckades med insemineringarna. Tell var dock måttligt intresserad av dom här gränserna för vad som är optimalast för graviditeten. Han hade ju inte heller något att säga till om vad dom som IVF klinik hade för gräns för vad dom tyckte var bäst. Andra kliniker har ju som mål att patienten ska ligga på 1-2. Varken mer eller mindre.

2009-09-10 @ 20:41:53
Postat av: Greta

Vad skönt att du får rätt på saker och ting nu. Intresant, för man grubblar ju om det kan vara något sådant som spökar för oss.

2009-09-10 @ 21:25:20
URL: http://morgonstund.bloggsida.se
Postat av: Lisa

Hej,



Det enda jag känner till är TSH (gör IVF i Frankrike, sa de heter säkert nat annat). Tycker ditt TSH ser högt ut. Har oxa fatt information att det ska ligga under 2, helst lägre. Det gar att fixa lätt med Levaxin.



Lycka till!!



Ps. Skriver ingenting om var IVF resa pa min blogg.

2009-09-13 @ 20:34:42
URL: http://parislisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

» Namn

» E-postadress (Publiceras ej)

» URL/Bloggadress

» Kommentar

Kom ihåg mig?          
Trackback