Föräldrarpenning

Sitter här vid datorn och upptäcker precis att jag utan att jag har märkt det har ätit upp min sista choklad... hmm hur ska jag nu göra ikväll... jag som skulle sitta framför tv:n och mysa med lite godis ;) Det får nog bli jordgubbar istället för godis, men det är ju nästan lika gott om inte godare till och med.

Idag har vi varit på 20 års kalas hos min svägerska. Efter det var jag förbi jobbet en sväng för att hämta några papper som min chef har fyllt i. Det är visst nytt att chefen måste fylla i mina inkomstuppgifter inför föräldrarpenningen, tycker att det verkar lite konstigt... Vad tror FK egentligen, att jag ska hitta på hur mycket jag tjänar eller vad?

Nu när jag ändå är inne på försäkringskassan så undrar jag lite hur ni andra tänker ang föräldrarpenningen. Jag funderar hur vi ska lägga upp det här. Hur många dagar i veckan vi ska ta ut och så. J kommer att ge över alla sina dagar som han får ge till mig. Tycker att det känns som en hel djungel med att veta hur man ska ta ut dagarna. När barnet är 1 år gammal så måste man ta ut minst 5 dagar per vecka.


Kommentarer
Postat av: Jenny

Jag kommer ta ut ca 13 dagar/månad under ett år, och sedan fortsätter vi ta ut ca 13-15 dagar/månad + att vi lägger till lägsta garanti dagar då för att säkra SGI:n. Det jag ville poängtera för dig är att man måste ta ut 20 dagar efter att barnet fyllt 1 år men man kan blanda sgi dagar med lägsta garanti dagarna.



Med vår planering kommer jag att vara hemma ca 18 månader och min man ca sex månader, samt att vi sparar en del dagar till framtiden.



Hängde du med? :)



J

2010-07-20 @ 19:37:03
Postat av: Tonci

Vi har redan gått vilse i den här "djungeln" som finns runt föräldrapengar, så vi bad om ett personligt möte från FK, vi hoppas att efteråt ska vi bli smartare och kunna planera bättre.

2010-07-20 @ 20:38:50
URL: http://vivillockshabarn.blogspot.com/
Postat av: Erica B

Fast lämna inkomstuppgift via chefen fick jag göra redan 2008 så särskilt nytt kan det inte vara?



Isak är född 31 juli - jag tog full föräldrapenning från mitten på augusti (lärare har sommarlov) till december då jag började "jobba" dvs tog jullov ist sen jobbade jag 75% och sambon var ledig 50 % så från jan-mars tog vi ut ca 50% föräldrapenning sen blev han uppsagd så för att skjuta uppsägningen på framtiden tog han ut 100% föräldrapenning och jag började jobba 100% från mars-juli. Sen har vi inte tagit ut något mera.



I höstas hade jag tänkt använda dagar till att gå ner i tid men då var sambon friställd dvs hemma med full lön så det kändes väl lyxigt och januari-mars var han arbetslös och sen var det som ingen idé att gå ner i tid då det bara var några månader till sommarlov dvs jag hade fått mindre lön och jobba lika mycket då det inte är så enkelt att bara gå ner i tid som lärare.



så nu har vi ca 90 SGI-dagar och alla lägsta garanti dagarna kvar. Alla sgi-dagar är mina då vi delar 50/50 på dagarna.

2010-07-20 @ 23:59:51
URL: http://flatcoated.bloggagratis.se
Postat av: Jenny

Mitt tips är att ta så få dagar du kan per vecka under första året, för att på så sätt spara dagar. Det gör jag. Vi räknade på hur lite jag skulle kunna ta utan att vi behöver leva på havregrynsgröt. Det är en jäkla djungel det där. Vi gick även på FK infomöte, boka tid där om ni inte redan gjort det.



Kram!

2010-07-23 @ 23:01:28
URL: http://www.barnlangtan.se/
Postat av: Melanie

Min sambo lämnar också över sina dagar till mig, och jag kommer ta ut olika många dagar/månad. Det beror lite på hur mkt utgifter vi har helt enkelt . Vissa dagar behöver man mer pengar, andra kan man klara sig på mindre. Det är ju bra att man kan planera för en månad eller ett par i taget, plus att man kan ändra sig om man vill :-)

2010-07-25 @ 15:50:50
URL: http://nartvablirtre.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

» Namn

» E-postadress (Publiceras ej)

» URL/Bloggadress

» Kommentar

Kom ihåg mig?          
Trackback