Badkar

Jag var nyss in på familjelivs sida och läste vad det stod där om vecka 22.

Vecka 22

Kroppen:
I takt med att du blir tyngre kan du också få fler graviditetskrämpor, som till exempel vadkramper, främst på nätterna. Benen kan svullna under dagarna. Svullnaden kan minska om du använder stödstrumpor som bland annat finns på apoteket. De sista veckorna har brösten kanske börjat förändras, mjölkkörtlar har mognat och blodkärlen i huden på brösten har blivit tydligare. Det kan också komma lite vätska från brösten, särskilt om du är omföderska.

Barnet:
Från och med vecka 22 kallas det lilla livet barn istället för foster, även om den medicinska termen fortfarande är foster. Runt denna tidpunkt börjar barnet ha en regelbunden rytm med sömn och vaket tillstånd, men kan väckas av moderns rörelser. Mängden fostervatten är ungefär 600 milliliter.


Så underbart att pyret numera kallas för barn istället för foster! I början av graviditen hade jag mycke kramper i vaderna på nätterna men de gick över men nu har det börjat om igen. Jag har inte kramper varje natt men ofta.
För kanske 2 veckor sedan ungefär märkte jag av att mina ben var svullna på kvällarna. Jag köpte ett par stödstrumpor i samband med våran ressa, men jag har varit slarvig med att använda dem på dagen, så jag ska försöka skärpa mig lite grann på den punkten.

Igår var vi en sväng på biltema och då hittade jag ett babybadkar till pyret. Syrran hade ett från ikea till deras pojk, men hon saknade en urtrapnningsplugg i botten så därför var det här badkaret som jag hittade perfekt, för de hade en sån. Även priset var helt okej, 99 kr :)




Kommentarer
Postat av: carolina

vilket sött! vi hade BVC sjuksköterksan på besök idag på föräldragruppen , och hon sa att badkar gick utmärkt :) och ibörjan kunde man bada dom i diskhon och handfatet, hihi :) småttingarna!

grattis till vecka 22 :)

2010-06-17 @ 16:54:51
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: c

Vi köpte en stor badbalja på ikea. Vi har tidigare badat han i handfatet och sambadat i badkaret. Jag tycker det är urjobbigt att bada han i baljan! Tycker inte man får nåt bra grepp eller en bra arbetsställning. Fast då brukar vi ha den på golvet... kanske funkar bättre på bordet :)



Ja huur kan man föräta sig! :D Bra fråga. Har varit en riktig jordgubbsnisse tidigare. Jag har nog bara glömt bort hur gott det är haha

2010-06-17 @ 22:12:05
URL: http://www.densomvantar.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

» Namn

» E-postadress (Publiceras ej)

» URL/Bloggadress

» Kommentar

Kom ihåg mig?          
Trackback