Vecka 18+0

Igår var jag på första vattengympan för gravida och det gick riktigt bra. Det var jag och två till gravida. De andra skulle ha barn om 4-6 veckor, så de kommer nog inte att gå kvar så länge till.

Efter halvtimmen i bassängen så kändes kroppen som bly när jag skulle kliva upp, det var tur att sjukgymnasten varnade mig för det innan.

Efter gymnastiken blev jag jätte trött och hade tänkt att ta en tidig kväll meb då fick vi främmande istället. Så det blev sovmorgon idag istället.

Min läkare ringde upp mig igår och då fick jag en tid hos han på torsdag, ska bli spännande att höra vad han säger. Har i alla fall pratat med chefen så det blir inget jobb den här veckan i alla fall för mig. Chefen tyckte att jag skulle ta det lugnt.

Idag är jag i vecka 18+0, har alltså gått in i vecka 19.




Nu är du halvvägs! Toppen av livmodern når nu naveln och kommer att fortsätta växa med ungefär en centimeter i veckan. Bebisen är cirka 15 centimeter lång och väger strax under 250 gram.

Nu har bebisen börjat svälja fostervatten och njurarna producerar urin. Hår växer på huvudet.

Nu utvecklas sinnena fort. Nervcellerna för de olika sinnena – smak, lukt, hörsel, syn och beröring – utvecklas nu i sina respektive områden i hjärnan. Produktionen av nervceller saktar av när existerande nervceller blir större och etablerar mer komplicerade förbindelser. Du som väntar en flicka kan tycka det är intressant att veta, att hon nu har ungefär sex mijoner ägg i sina äggstockar, vars antal kommer att ha sjunkit till cirka en miljon vid födseln.

Nu har du säkert känt din bebis röra på sig. Ibland kan det hända så mycket därinne att det är svårt att sova. Din bebis kommer att vara mycket aktiv de kommande tio veckorna, tills det börjar bli för trångt i livmodern. Snart väntar tillökning vilket för med sig stora förändringar, så ta en titt på Sex och relationer.

• Observera, att forskning har visat att barn utvecklas i sin egen takt – även i livmodern. Sidorna om fostrets utveckling har gjorts som en allmän guide till hur din bebis växer.

Källa: http://se.babycenter.com/pregnancy/fetaldevelopment/19weeks/


Kommentarer
Postat av: Marina

Åh vad härligt med gympa=) Skulle jag också behöva:S

Tack för tipset ang BH. Jag får väl gå in på TWILFIT eller nåt så jag får mig en riktigt bra BH som inte besvärar mig som dessa andra jag har gör...

2010-05-25 @ 18:33:05
URL: http://tilldendagen.blogspot.com/
Postat av: Mamman med den tomma famnen

Låter härligt med vattengympa. Hoppas den gör nytta.

2010-05-25 @ 18:34:10
URL: http://tomfamn.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

» Namn

» E-postadress (Publiceras ej)

» URL/Bloggadress

» Kommentar

Kom ihåg mig?          
Trackback