Vecka 33+0

Ännu en ny vecka, denna gång välkomnar jag vecka 34. Tycker att det är så spännande att få läsa om de olika veckorna, för att få veta vad som händer med bebisen i magen.

Gårdagens stadstripp har tagit hårt på min kropp. Fötterna och fogarna värker som bara den. Så idag är en lugn och skön hemma dag.

Här kommer några magbilder från idag. Jag vet inte om det syns på bilder, men jag tycker att det verkar som att min mage har börjat att sjunka lite grann...







Bebisen:

"Din bebis längd är denna veckan ungefär 32 cm från huvud till stjärt och 46 cm totalt. Den väger nu omkring 2.2 kg. Håret fortsätter att växa sig längre och tjockare. Bebisens hårfärg kommer troligen att förändras efter förlossningen, så om den är blond finns det en chans att det mörknar senare eller vice versa.

Det mesta av lanugohåret trillar av vid den här perioden, men vernixproduktionen ökar. Bebisen tar kalcium från dig för att kunna bilda skelett så därför är det viktigt att du för i dig mycket kalcium, antingen genom att dricka mjölk och/eller genom kosttillskott.

Om du skulle föda bebisen nu skulle den klara sig bra utanför livmodern, den största skillnaden mot ett fullgånget barn är lungornas mognad. även om lungorna i vecka 34 inte är helt färdigutvecklade så är chanserna goda att bebisen skulle klara sig utan intensivvård.

Bebisen flyter inte längre omkring utan vilar på livmodern. Naglarna har nu vuxit över kanten på fingrarna och bebisen kan riva sig på dem."

Du:

"Från naveln är det c:a 14 cm till den övre delen av din livmoder, men tänk på att detta mått kan variera från individ till individ. Du ska inte oroa dig om du inte har exakt samma mått som dina gravida vänner så länge som du växer som du skall. En växande livmoder är ett tecken på att bebisen där inne växer bra.

Dina Braxton-Hickssammandragningar tilltar i styrka och frekvens allteftersom din kropp förbereder sig för förlossningen. Sammandragningarna börjar i övre delen av livmodern som blir spänd och hård för att sedan sprida sig nedåt och slappna av. Många misstar de här “övningssammandragningarna” för verklilga förlossningsvärkar, men det är oftast falskt alarm. Ett sätt att avgöra om det är Braxton-Hicks eller “verkliga” sammandragningar kan vara att gå omkring en stund. Om spänningen då släpper, och om det inte gör ont så är det nästan säkert Braxton-Hicks du upplever."

Källa: http://www.blimamma.se/gravid-vecka-34.html


Kommentarer
Postat av: http://avlangtan.blogspot.com/



Fin mage! Jag tycker nog den ser lite lägre ut, min har med sjunkit och är liksom lite mer "hängande" nertill än står rakt ut som en topp. Om man nu kan förstå den förklaringen. ;-)

2010-09-08 @ 21:25:23
Postat av: rockygirl

så vacker din mage är! <3 Är så fint med gravida kvinnor! =)



Bärsjalen är helt klart det bästa man kan ha. Molly älskar att sitta i den. =) Tycker verkligen att du ska köpa en sådan. Man kan ha dom på så många olika sätt.



massa kramar

2010-09-09 @ 09:09:30
URL: http://www.rockygirl-rockygirl.blogspot.com
Postat av: Lila

OH, så fin mage....jag=avis:)



Kramis Lila

2010-09-09 @ 09:09:37
URL: http://minbloggvarld.blogspot.com
Postat av: Anna - Gravid ♥

Det kankse kommer? Jag kände första gången i vecka 30-31 tror jag!



Fina fina magen! Hoppas ni mår bra! kramen

2010-09-09 @ 11:43:56
URL: http://annacondas.blogg.se/
Postat av: toksnippa

Så perfekt mage du har! :-) Kikar in efter du varit in o kommenterat hos mig, nyfiken som jag är :-) Du/ni har inte långt kvar - avis!!

2010-09-12 @ 18:20:05
URL: http://underbargava.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

» Namn

» E-postadress (Publiceras ej)

» URL/Bloggadress

» Kommentar

Kom ihåg mig?          
Trackback