10månader

Ytterligare en pissig natt har vi haft. Även igår somnade nea i bra tid, men den här gången vaknade hon inte förrän vid 22 tiden. Fick då en flaska välling men inte ville hon sova för det. Det blev en massa bök och tjorv. Den här kvällen/natten fick J ta hand om så att jag fick sova. Det slutade med att hon somnade för "natten" vid 02:30... vaknade gjorde hon sen strax innan sex.
Vet inte riktigt hur vi ska få till hennes nätter, för så här lite kan hon inte sova på nätterna. Nu är klockan strax efter sju och den lilla omtalade fröken ligger i sin vagn och sover så gott. Pappan i huset sover på övervåningen och här sitter jag. Märker att en ny förkylning har hälsat på henne så det är väl den som spökar. Egentligen var vi bjudna på lunch hos min syster idag men då inte Cornelia är helt frisk så får vi hoppa över det :(

Idag blir vårat lilla troll 10månader! Som jag alltid brukar säga den här dagen varje månad, hjälp vad tiden går fort. Känns som att det var förra månaden jag kämpade igenom den jobbiga natten med värkar och pratade med en otrevlig kvinna på förlossningen.
Om 2månader kommer vi att ha 1års kalas här hemma. Våran lilla bebis är inte längre en bebis nu, utan en stor liten tjej ;)

Cornelia har börjat att rata barnmaten som vi har gjort till henne. När vi äter så vill hon äta samma mat som oss, smart dotter!  Så nu äter vi mer och mer barnvänlig mat så att vi kan äta samma. Aptiten är det inte nåt fel på.

Vi har en ganska försiktig tjej som gärna vill kolla läget före hon ska göra nåt bus. Samma är det om vi träffar andra som hon inte känner så bra. Då är vi lite avvaktande ett tag och om de har tur kan hon bjuda på ett litet leende. 

Nea eller Nelia som vi brukar kalla henne för (kärt barn har många namn) gillar att vara på golvet och leka med sina leksaker. Hon har några favoriter just nu och det är den nya spisen, hopphästen, en plocklåda och en pekbok. Men självklart leker hon med alla andra leksaker också. 

Bada och duscha har varit självklara favoriter här hemma de senaste 6 månaderna i alla fall. Men nu då vi duschar tillsammans med henne så har hon upptäckte bröstvårtor (både mina & J:s) så det är lite små jobbigt. Hon försöker ta tag i dem och dra... Funderar om man skulle börja duscha med badkläder på?!
De senaste två dagarna har hon fått kvällsbada i tvättstugehorn och det var riktigt populärt, så nu kommer vi att ta bort hennes babybadkar. 





Att lyssna på musik, ja även mammas sångröst är riktigt roligt. Då börjar kroppen att gunga och hon vinkar och klappar med händerna. 

Annars så uppskattas kompisar mer och mer, oavsett vilket humör Cornelia är innan hon är med en kompis så blir hon alltid på ett strålande humör då hon träffar andra barn.

Att resa sig upp med hjälp av möbler, vägger och dyl är inga problem för den här tjejen. Hon har även börjat att släppa taget lite grann, men bara några sekunder. Jag började att gå när jag var 10månader men det vet jag att inte Cornelia kommer att göra och det är jag glad för! Hon kan gärna få vänta ett tag till innan hon börjar gå...

Cornelia sover nu ungefär 1-2 gånger på förmiddagen sen sover hon 1-2 gånger på eftermiddagen (oftast 1 gång då) På dagarna sover hon till 99% i sin vagn. När det är dags att sova för natten så somnar hon i sin egen säng i sitt eget rum där hon sover hela natten.

 


Kommentarer
Postat av: Marre

Åh grattis lilla (stora) gumman=)

Mycket av det jag löäser stämmer in på våran lilla (stora) L=D

Synd att vibor långt ifrån varandra annars skulle jag mer än gärna träffa dig & C. Det skulle nog bli ett trevligt möte inte minst för de små. Lucas älskar oxå andra barn.



Jag började skratta när jag läste om bröstvårtorna för Lucas gör precis likadant på oss. Han zoomar in vårtorna med blicken & nyper "försiktigt" tag=D Villket resulterar i ett AJJJ ifrån oss haha=)



Kram!

2011-09-08 @ 10:56:11
URL: http://tilldendagen.blogspot.com/
Postat av: neli

Jag heter som din dotter och har hela livet kallats för neli och nelia. I vuxen ålder har jag mest kallats för Korny, tyvärr.. :)

2011-09-08 @ 11:40:54
Postat av: Suss

Ha ha jag ler när du nämner att duscha i badkläder, du är rolig du :) Kul att hon gillar spisen. Grattis till lilla gumman och hoppas hon kryar på sig snabbt. Trevlig helg!

2011-09-08 @ 15:40:02
Postat av: Erika

http://www.familjeliv.se/Foralder/Wiki/a190.html

Det kanske kan vara något i språng 7 som spökar? Bara en tanke...

2011-09-08 @ 21:23:59
URL: http://dicram.blogspot.com
Postat av: Carin - mamma till Alice

Grattis Nea! Fint smeknamn! :) Nelia också! Ja, Cornelia också förstås. :D

Har ni inget badkar? Alice har fått bada i stora badkaret sen hon va 8månader ungefär. Med stor halvmatta i botten så funkar det galant. (ClasOhlsson har roliga med fiskar, sen har ju Ikea med) :)

2011-09-08 @ 22:11:34
URL: http://thew.blogg.se/
Postat av: Lisa

10 månader, stora tjejen! Visst är det helt ofattbart hur snabbt tiden går... Känns ju som alldeles nyss mina fyllde 1 och C var nyfödd. Sen är det så konstigt för samtidigt som man stundtals vill stanna tiden så längtar man efter vad som ska komma härnäst.

2011-09-08 @ 22:19:09
URL: http://turbolina-twin.blogspot.com/
Postat av: Ida & Jouline

Grattis finaste tösen. Nu börjar 1års dagen närma sig =)

2011-09-09 @ 11:00:14
URL: http://idaochjouline.wordpress.com/
Postat av: Vilda-Hilda

Ett stort grattis till Cornelia! Det går fort fort fort!!!

2011-09-09 @ 11:14:17
URL: http://lillavildahilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

» Namn

» E-postadress (Publiceras ej)

» URL/Bloggadress

» Kommentar

Kom ihåg mig?          
Trackback