Går vi mot naturen?

I dagens aftonbladet söndagsbilaga så finns det en artikel som heter "När du är 35 år kan det vara för sent"

Den handlar i alla fall om den biologiska klockan som är på väg ur tiden. Fler kvinnor väljer att skaffa barn senare i livet, men bara varannan 35 årig kvinna blir gravid.
Ju äldre vi bli dessto svårare är det att få barn.

De har även publicerat en ålderstrappa, Qvinnans åldrar.

Kurvan visar hur stor chansen är att bli gravid på ett år, för en frisk kvinna som har ett regelbundet sexualliv och inte använder preventilmedel.





Nu vet jag inte hur bra man ser på bilden så därför skriver jag av det som står.

Om kvinnan är:
20 år så är det 86 % chans att bli gravid inom ett år
25 år så är det 78 % chans att bli gravid inom ett år
30 år så är det 63 % chans att bli gravid inom ett år
35 år så är det 52 % chans att bli gravid inom ett år
40 år så är det 36 % chans att bli gravid inom ett år
45 år så är det 5 % chans att bli gravid inom ett år
50 år så är det 0 % chans att bli gravid inom ett år

Källa: "Management of the infertile women" och "The Fertility Sourcebook"


När jag läser det här så tycker jag att det är skrämmande. När jag och J började försöka få barn så var jag i 20 års åldern, nu är jag närmare 30. Så våran chans att få barn inom ett år har minskat från 86 % till 63 %. Vet egentligen inte om jag vill läsa såna här saker, men det är verkligen svårt att låta bli.
Tack och lov så finns det hjälp att få.

Men som Cathrine Lindman, ordförande för Barnlängtan, en patientföring för ofrivilligt barnlösa säger i samma artikel: "Men vad många inte vet är att det blir svårare att få barn med åren även med teknikens hjälp."

Allt som jag har skrivit om här har jag tagit från dagens aftonbladets söndagsbilaga.

Kommentarer
Postat av: Hello

Jag som är 38 tänker jippi är det så BRA chans som typ 40 %. tyvärr vet jag att när det gäller min individuella chans är den nog snarare som en 45-årings :(

2011-02-01 @ 19:54:15
URL: http://hellomotti.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

» Namn

» E-postadress (Publiceras ej)

» URL/Bloggadress

» Kommentar

Kom ihåg mig?          
Trackback