Kyckling

Igår var det dags för ytterligare ett storkok mat till Cornelia. Denna gång var det kyckling. Förra gången jag gjorde kyckling upplevde jag att den blev ganska torr när man kokade den.
Så den här gången tänkte jag att vi skulle testa att göra den på nåt annat sätt.

Sagt och gjort. Vi började med att sätta ut folie med den glansiga sidan uppåt på en plåt. Den satt vi dit hackad morot, palsternacka, purjolök, paprika och rotselleri. Sen skivade vi kycklingfilén och la den på. Kryddade sedan med vitlökspulver, paprikapulver, curry och gurkmeja. Ringlade lite olja över allt.
Sedan gjorde vi ett paket av allt det här och satt i det i ugnen, 175 grader i ca 35 minuter (kollade så kycklingen är klar)



Medans kycklingen var i ugnen så passade jag på att koka upp morötter, palsernacka, broccoli, ärtor, ris och pasta. Allt var för sig  för att sedan kunna komponera ihop olika måltider. Riset kokade jag med dubbel mängd vatten än vad som stod på paketet. I min barnkokbok stod det att man skulle göra så.

När kyckligen var klar puréade jag ihop allt utan paprikan och purjolöken (var osäker om man kunde ge det till en 5 ½ månaders bebis)

Sen började jag att göra i ordning matortioner. Idag fick hon kycklingpurén tillsammans med ärtor, morötter och ris (första gången med ris) och även denna rätt gillade våran fröken. Märker att hon tycker bättre om maten om den smakar nåt.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Vad jag längtar tills vi ska börja servera annat än smaklös gröt (även om den lilla tycks älska den) :) Håller på att maila bilderna nu! :)



Trevlig helg på er och glad påsk :)

2011-04-20 @ 21:38:39
URL: http://hannovsky.blogspot.com
Postat av: Anna

Vad kul att du gör så mycket själv. Hur vet man vad man kan ge? Hur mycket äter hon vid varje mål?

2011-04-20 @ 21:47:24
URL: http://annasunderbara.blogg.se/
Postat av: Marre

Vad du är duktig!!

Du låter som en riktig mamma=P Ja men du vet sån mamma som lagar ljuvlig mat=D



Jag älskat att laga mat åt Lucas det är så kul=)

Jag har massor med mat i frysern nu... Måste n0g lugna mig innan jag lagar nåt mer annars kommer stackaren inte hinna äta upp allt & jag kommer att få lov & slänga.



Nästa gång vi köper köttfärs ska jag absolut koka köttfärsåsen så som du gör den=P



Idag vågade jag ha i mer kryddor i L´s mat & visst är det poppis. Det är mumsigare när det smakar. Precis som du beskriver det.



KRAM!

2011-04-20 @ 23:20:39
URL: http://tilldendagen.blogspot.com
Postat av: Anna-Mamma till Kevin

Åerigen, va duktig du är å göra egen barnmat! :)



Självklart kan jag visa den! Den är busenkel så jag skäms nästan lite för att jag inte gjorde en egen... :/

2011-04-21 @ 08:57:40
URL: http://annacondas.blogg.se/
Postat av: E & L

Hejsan! Kika gärna in och ställ en fråga i våran frågestund. Vi lovar att svara 100% ärligt på den, kramar Emma & Lovisa

2011-04-21 @ 09:37:52
URL: http://emmaochlovisa.blogg.se/
Postat av: felicia - 19 år och mamma

vad spännande me barnmat! när gav ni de första smakportionerna?

2011-04-29 @ 19:51:12
URL: http://ettheltnyttliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

» Namn

» E-postadress (Publiceras ej)

» URL/Bloggadress

» Kommentar

Kom ihåg mig?          
Trackback