Äppelbullar

Ja idag har lilla jag lekt kok igen, även denna gång så har jag använt recepten från Andra mosboken.

Äppelbullar
från 8månader

cirka 20 stycken

50 gram smör
2 ½ dl mjölk
½ pkt jäst
1 tsk stött kardemumma
1 nypa salt
6-7 dl vetemjöl

Fyllning:
2 äpplen -tänk på att tvätta dem noga

Pensling:
1 ägg

Smält smöret på svag värme. Häll mjölken i det smälta smöret och värm tills det blir fingervarmt.

Smula jästen i bunken. Häll i en skvätt mjölkblandning och rör ut jästen i den. Häll i resten av mjölken, socker, salt och kardemumma. Rör om.

Häll i mjölet, men spara lite till utbakningen och rör om ordentligt. Arbeta degen tills den är blank och fast. Lägg på en bakduk och låt degen jäsa i 30 minuter.

Strö en näve mjöl över bakbordet och tippa ut degen. Knåda den lite lätt och kavla ut degen till en stopr avlång kaka.

Riv äpplena över den kavlade degen. Rulla ihop kakan från ena långsidan. Skär rullen i cirka 20 bitar.

Lägg bullarna glest med snittytan uppåt på en plåt. Lägg över en bakduk och låt bullarna jäsa i 30 minuter.

Sätt ugnen på 225 gader.

Knäck ägget till penslingen och vispa ihop ordentligt med en gaffel.

Pensla varje bulle så att den blir blank. Sätt in plåten mitt i ugnen i 8 minuter.

Låt bullarna svalna under en bakduk.


Jag använde det här receptet men jag strödde även lite kanel över äpplerna.




Kommentarer
Postat av: Anna

Låter ju supergoda.. Kan väl även fungera på mammafikan kanske!! :)

2011-06-21 @ 21:32:52
URL: http://annasunderbara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

» Namn

» E-postadress (Publiceras ej)

» URL/Bloggadress

» Kommentar

Kom ihåg mig?          
Trackback